måndag 25 januari 2010

Glasfusing - Trelleborg


Utan att egentligen veta vad jag gav mig in på tackade jag ja till en kurs i GlasFusing. Jag har alltid varit fascinerad av glas och hur man skapar och formar ämnet men alltid begränsats av att det ska upp i så höga temperaturer för att bearbetas osv.
Nåja lyckades "lura" med mig min vännina och vi begav oss till Trelleborg för en dags GlasFusing. Glasfusing blev snabbt till Confusing. En massa möjligheter öppnade sig och de enda begränsningarna var - hmm, ja egentligen hängde det rätt mycket på fantasin. Bestämde mig för att göra ett lite fat till att börja med och där försvann all inspiration.
Samtidigt som man tittar på alla andra som verkar ha fullt upp med sina kreativa skapelser så fick jag ångest för att jag inte kom på något. Nåja efter en stund så gav det sig - jag skulle tillverka ett svart fat med min älskade flamingofågel på. I allt detta hade jag naturligtvis glömt hur en flamingo ser ut men det spelade inte så stor roll för det var inte helt lätt att skära former i glas för allra första gången. Gjorde även några smycken och något ljusfat.
Det mest negativa med detta var att det tar så lång tid att bränna att det dröjer ca 14 dagar innan vi kan hämta och begrunda våra resultat....Lägger in ett par bilder på hur det såg ut innan det blev bränt.....

1 kommentar:

  1. Ja, äntligen är du igång!
    Din flamingo är såå snygg. Ska bli spännade att se den "fusad".
    Lycka till med din blogg!

    SvaraRadera